Informace k návratu žáků od 12. a 19. dubna 2021

8. 4. 2021 - ZŠ Slušovice

Přinášíme aktuální informace o nejdůležitějších faktech, které se týkají návratu žáků 1. stupně do škol od 12. a 19. dubna 2021.


Vážení rodiče, milí žáci, zveřejňujeme informace k návratu žáků 1. – 5. ročníku do školy.

  • Termín návratu: 12. / 19. dubna 2021.
  • 12. dubna 2021 nastoupí třídy: 1.A, 1.B, 1.C, 2.A, 2.B, 3.B (dále po týdnu střídání prezenční a distanční výuky)
  • 19. dubna 2021 nastoupí třídy: 3.A, 4.A, 4.B, 4.C, 5.A, 5.B (dále po týdnu střídání prezenční a distanční výuky)
  • Bude probíhat rotační výuka (1 týden prezenčně ve škole, 1 týden distančně v domácím prostředí).
  • Ochrana úst a nosu: žáci – zdravotnická obličejová maska splňující standardy MO MZd, zaměstnanci – respirátory (standardy dle MO MZd).
  • 1x týdně proběhne povinné neinvazivní testování žáků.
  • Bude možné konání skupinových konzultací žáků 9. ročníku (max. 6 účastníků).
  • Školní družina bude otevřena pro prezenčně vzdělávané žáky za podmínky dodržení homogenity skupin (stejní žáci ve třídě i ve družině. Ranní družina v týdnu od 12. – 16. 4. 2021 z organizačních důvodů nebude. Provoz ranní družiny v následujících týdnech upřesníme.
  • Stravování: pro prezenčně vzdělávané žáky bude fungovat školní jídelna za dodržení organizačních opatření. Pro distančně vzdělávané žáky pokračuje možnost odběru obědů přes výdejové okénko.
  • Vstup třetích osob bude umožněn pouze v důvodných případech (zejména osobní přítomnost zákonného zástupce při testování žáků) za přijetí režimových opatření minimalizujících styk s dětmi, žáky či studenty.
  • V případě, že vaše dítě vykazuje některý z příznaků (viz příloha „Kontrolní seznam příznaků covid–19...“), neposílejte je do školy. Dle manuálu MŠMT není těmto žákům umožněna prezenční výuka. Vyhnete se tak následným komplikacím s případným odvozem svého dítěte ze školy v průběhu vyučování.

 

Výtah z manuálu „Provoz škol a školských zařízení ve školním roce 2020/2021 vzhledem ke COVID-19 (MŠMT, 6. 4. 2021)

Základní hygienická pravidla stanovená Ministerstvem zdravotnictví

  • Dodržování zásad osobní a provozní hygieny.
  • Skupinová izolace, event. sociální distance.
  • Ochrana úst a nosu (roušky, respirátory) a řádná respirační hygiena v závislosti na mimořádných opatřeních MZd.

Obecné informace a doporučení k provozu školy

  • Od žáků se před prvním příchodem do školy nevyžaduje prohlášení o bezinfekčnosti.
  • Nejsou stanovena žádná závazná plošná pravidla pro organizaci vstupu dětí/žáků/studentů do budovy školy a pohybu osob před budovou školy.

Výskyt onemocnění COVID-19 u žáka školy (viz graficky)

  • V případě pozitivního výsledku testu je třeba pozitivně testovaného izolovat od ostatních osob do izolační místnosti (pozitivně testovaný je vždy izolován od negativně testovaných).
  • V případě, že se pozitivní test objeví ve skupině testovaných jiný než první den prezenční výuky v daném týdnu, vztahují se následující kroky izolace a opuštění výuky na všechny děti, žáky a studenty, kteří byli s pozitivně testovaným v kontaktu v rámci vyučování v některý z předchozích 2 dnů před provedením testu nebo 2 dnech po provedení testu (pro případy PCR testů, u kterých výsledky mohou být až druhý den).
  • Nezletilý žák/dítě – škola kontaktuje zákonného zástupce, se souhlasem zákonného zástupce (který může být dán i předem) a po náležitém poučení o nutných opatřeních během návratu domů může žák opustit školu, jinak dítě/žák vyčká v izolaci do doby převzetí zákonným zástupcem. Při péči o podezřelého z nákazy je nutné použít ochranné osobní pomůcky touto osobou i zaměstnancem školy.

Konfirmace a návrat

  • Povinná konfirmace v případě pozitivního AG testu (v případě RT-PCR testů se již další konfirmace neprovádí): Škola vydá pozitivně testované osobě nebo zákonnému zástupci potvrzení  o tom, že byl pozitivně testován. Daný žák, student, nebo jeho zákonný zástupce, zaměstnanec školy je povinen telefonicky nebo jiným obvyklým dálkovým způsobem informovat o pozitivním testu poskytovatele zdravotních služeb v oboru všeobecného praktického lékařství nebo praktického lékařství pro děti a dorost a ten je povinen rozhodnout o indikaci konfirmačního vyšetření metodou RT-PCR a vyplnit elektronickou žádanku k tomuto vyšetření.
  • Dítě, žák, student či zaměstnanec s pozitivním výsledkem testu se může vrátit k prezenční výuce buď po předložení negativního konfirmačního testu RT-PCR nebo po skončení povinné izolace; potvrzení o ukončení izolace vydává poskytovatel zdravotních služeb v oboru všeobecného praktického lékařství nebo praktického lékařství pro děti a dorost.

Ošetřovné

  • Pokud se týká nároku na ošetřovné při rotační výuce, nárok na výplatu ošetřovného není ve dnech, kdy je výuka ve škole umožněna, ale i nadále trvá ve dnech, kdy je nařízena distanční výuka. Zaměstnanec na žádosti o ošetřovné uvede dny distanční výuky jako dny péče, pokud o dítě skutečně pečoval. Dny, kdy dítě mělo umožněnu prezenční výuku, rodiče nemohou označovat jako dny péče. Za tyto dny výplata ošetřovného nenáleží.
  • Jestliže rodiče mají dvě děti, přičemž každé z nich bude mít nařízenu distanční výuku jiné dny (týdny), v případě, že rodiče budou čerpat ošetřovné na obě děti, musí žádat o ošetřovné na každé dítě samostatnou žádostí.
  • Zaměstnanec na každé ze žádostí o ošetřovné uvede identifikační údaje dítěte a ty dny distanční výuky dítěte jako dny péče, kdy o dítě skutečně pečoval. Dny, kdy dítě mělo umožněnu prezenční výuku ve škole, rodiče nemohou označovat jako dny péče a ošetřovné za tyto dny na dané dítě čerpat nelze.
  • Tento postup platí, i když si nárok na ošetřovné uplatňuje pouze jeden z rodičů.
  • K dalším otázkám týkajícím se ošetřovného viz webové stránky MPSV.

Školy pro zaměstnance vybraných profesí

  • Po ukončení nouzového stavu končí oprávnění vlády nařídit vykonávání péče o děti rodičů vybraných profesí dle krizového zákona č. 240/2000 Sb. Zaniká tak plošný nástroj „určených škol“ zajištujících péči o děti rodičů IZS a krizové infrastruktury („děti IZS“) v době, kdy bude povolena osobní přítomnost na vzdělávání v mateřských a základních školách pouze pro vybrané skupiny dětí a žáků. Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci je nutné i nadále zajišťovat péči o tyto děti, tak aby jejich rodiče mohli docházet do zaměstnání. Proto bude mimořádným opatřením umožněna přítomnost těchto dětí v mateřských školách a žáků na prvních stupních základních škol, ve kterých jsou zapsány dle níže uvedených pravidel.
  • Dětem IZS, které jsou žáky 1. stupně základní školy a vztahuje se na ně rotační výuka, je mimořádným opatřením MZd povolena celodenní osobní přítomnost ve školní družině nebo školním klubu, a to v týdnech, ve kterých v jejich třídě probíhá distanční výuka.
  • Pro děti IZS je školní družinou/školním klubem zajištěn dopolední a odpolední program v neměnné skupině pro nejvýše 30 dětí. V rámci programu se děti IZS zapojují do distanční výuky své třídy, vypracovávají úkoly a připravují se na výuku. Ve školní družině/školním klubu jsou vytvořeny podmínky také pro odpočinkové činnosti, volnou hru a pohybové aktivity venku.
  • Dohled nad dětmi IZS v rámci školní družiny/školního klubu může vykonávat vychovatel nebo jiný ředitelem školy pověřený pedagogický pracovník.
  • O způsobu organizace programu školní družiny/školního klubu pro děti IZS a rozdělení dětí do skupin rozhoduje ředitel/ka školy.
  • Děti IZS mají nárok na zajištění školního stravování za stejných podmínek, jako při prezenční výuce.
  • Na děti IZS účastnících se programu školní družiny/školního klubu se vztahuje povinnost testování obdobně jako je tomu v týdnu prezenční výuky.

Vybrané profese

  • zdravotničtí pracovníci poskytovatelů zdravotních služeb,
  • pedagogickými pracovníky, kteří zajišťují prezenční vzdělávání v mateřské škole, základní škole, školní družině, školním klubu, v oborech vzdělání Praktická škola jednoletá nebo Praktická škola dvouletá, nebo
  • pedagogickými pracovníky školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy,
  • zaměstnanci bezpečnostních sborů,
  • příslušníci ozbrojených sil,
  • zaměstnanci orgánů ochrany veřejného zdraví,
  • zaměstnanci uvedení v § 115 odst. 1 a další zaměstnanci v sociálních službách podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů,
  • zaměstnanci Úřadu práce České republiky,
  • zaměstnanci České správy sociálního zabezpečení a okresních správ sociálního zabezpečení,
  • zaměstnanci Finanční správy České republiky.

 

Příslušnost k vybraným profesím zákonný zástupce doloží škole potvrzením zaměstnavatele.

Přílohy

1. Fáze otevírání a režimových opatření

Testování - leták pro žáky

Testování - leták pro rodiče

Testování - leták - návod (Singclean)

Testování - videonávod (Singclean)

Manuál COVID-19 testování ve školách, duben 2021

Přehled návazných postupů antigenního testování ve školách

Kontrolní seznam příznaků covid-19 u dětí, žáků a studentů

Provoz škol a školských zařízení ve školním roce 2020/2021 vzhledem k COVID-19 (MŠMT, 6. 4. 2021)

Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k testování dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení

Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k omezení provozu ve školách a školských zařízeních a 1. fázi rozvolnění