Informace k provozu školy od 10. května 2021

6. 5. 2021 - ZŠ Slušovice

V provozu naší základní školy dochází v období od 10. 5. 2021 k následujícím změnám.


Výuka probíhá dle stanoveného plánu rotace tříd.

  • V týdnu od 10. května 2021 se vyučují prezenčně třídy podle plánu: 1.A, 1.B, 1.C, 2.A, 2.B, 3.B., nově pak 6.A, 6.B, 7.A, 7.B, 7.C
  • Distanční vzdělávání platí pro třídy: 3.A, 4.A, 4.B, 4.C, 5.A, 5.B., v distančním vzdělávání pak pokračují žáci tříd 8.A, 8.B, 9.A, 9.B, 9.C
  • Dětem IZS (vybrané profese) je mimořádným opatřením MZd povolena celodenní osobní přítomnost ve školní družině.
  • Vstup žáků do budovy školy nebude nijak organizován. Žáci jdou přímo do šaten a poté do třídy, kde mají 1. vyučovací hodinu. V této hodině proběhne testování.
  • Podrobné a názorné informace k průběhu testování naleznete v letácích pro rodiče a pro žáky.
  • Tělesná výchova a sportovní činnosti jsou povoleny ve venkovních prostorech bez použití ochranných prostředků k zakrytí úst a nosu za dodržení podmínky rozestupu 2 m mezi osobami. Tedy jednoduše řečeno - tělocvik bude moci být venku, bez roušek, sportovní činnosti budou organizovány tak, aby byl dodržený stanovený rozestup. Určitě nebudeme moci provozovat kolektivní sporty.

Chirurgické roušky a respirátory

  • Ochrana úst a nosu: žáci – zdravotnická obličejová maska splňující standardy MO MZd, zaměstnanci – respirátory (standardy dle MO MZd)
  • Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k nošení ochranných prostředků k zakrytí úst a nosu (ZDE) s účinnosti od 10. května 2021 na území celé České republiky, které se mění oproti současnému stavu tak, že je povinnost nosit ochranný prostředek k zakrytí úst a nosu všech ostatních veřejně přístupných místech, kde dochází na stejném místě a ve stejný čas k přítomnosti alespoň 2 osob vzdálených od sebe méně než 2 metry, nejedná-li se výlučně o členy domácnosti,to znamená, že na veřejně přístupných místech venku je povinnost nosit ochranný prostředek pouze tehdy, jsou-li od sebe osoby vzdáleny blíže než 2 metry,povinnost nosit ochranný prostředek ve vnitřních prostorech budov (včetně škol se současnými výjimkami) se nemění.

Testování žáků

  • Jak již bylo avizováno v předchozí informaci MŠMT, s ohledem na zlepšující se epidemickou situaci, budou od 3. května 2021 dvakrát týdně ve školách testováni pouze žáci 2. stupňů základních škol (u nás bude testovacím dnem pondělí a čtvrtek, v případě nepřítomnosti i jiné dny). Žáci druhého stupně se budou testovat na začátku výuky ve třídě.
  • Všechny ostatní děti, žáci anebo studenti a všichni zaměstnanci škol (bez ohledu na to, ve které škole učí – tedy i učitelé žáků 2. stupně, a bez ohledu na zřizovatele) se budou od 3. května 2021 testovat pouze jedenkrát týdně.

Příloha

Informace k provozu škol a školských zařízení od 10. května 2021


Přehled opatření, která zůstávají v platnosti

Potvrzení o negativním testu
  • Dále informujeme, že na základě požadavku ministra školství, mládeže a tělovýchovy nedošlo k uložení povinnosti pro školy vydávat potvrzení o negativním výsledku testu žáků pro účely doložení této skutečnosti ve službách (např. kadeřnictví, holičství) nebo pro účely amatérského sportu apod. Klient nebo sportovec (příp. jeho zákonný zástupce) bude dokládat skutečnost, že byl ve škole negativně testován nejdéle před 72 hodinami čestným prohlášením.
 Stravování
  • Stravování: pro prezenčně vzdělávané žáky bude fungovat školní jídelna za dodržení organizačních opatření. Pro distančně vzdělávané žáky pokračuje možnost odběru obědů přes výdejové okénko.
 Vstup třetích osob
  • Vstup třetích osob bude umožněn pouze v důvodných případech (zejména osobní přítomnost zákonného zástupce při testování žáků) za přijetí režimových opatření minimalizujících styk s dětmi, žáky či studenty.
Výtah z manuálu „Provoz škol a školských zařízení ve školním roce 2020/2021 vzhledem ke COVID-19 (MŠMT, 6. 4. 2021)
Základní hygienická pravidla stanovená Ministerstvem zdravotnictví
  • Dodržování zásad osobní a provozní hygieny.
  • Skupinová izolace, event. sociální distance.
  • Ochrana úst a nosu (roušky, respirátory) a řádná respirační hygiena v závislosti na mimořádných opatřeních MZd.
Obecné informace a doporučení k provozu školy
  • Od žáků se před prvním příchodem do školy nevyžaduje prohlášení o bezinfekčnosti.
  • Nejsou stanovena žádná závazná plošná pravidla pro organizaci vstupu dětí/žáků/studentů do budovy školy a pohybu osob před budovou školy.
Výskyt onemocnění COVID-19 u žáka školy (viz graficky)
  • V případě pozitivního výsledku testu je třeba pozitivně testovaného izolovat od ostatních osob do izolační místnosti (pozitivně testovaný je vždy izolován od negativně testovaných).
  • V případě, že se pozitivní test objeví ve skupině testovaných jiný než první den prezenční výuky v daném týdnu, vztahují se následující kroky izolace a opuštění výuky na všechny děti, žáky a studenty, kteří byli s pozitivně testovaným v kontaktu v rámci vyučování v některý z předchozích 2 dnů před provedením testu nebo 2 dnech po provedení testu (pro případy PCR testů, u kterých výsledky mohou být až druhý den).
  • Nezletilý žák/dítě – škola kontaktuje zákonného zástupce, se souhlasem zákonného zástupce (který může být dán i předem) a po náležitém poučení o nutných opatřeních během návratu domů může žák opustit školu, jinak dítě/žák vyčká v izolaci do doby převzetí zákonným zástupcem. Při péči o podezřelého z nákazy je nutné použít ochranné osobní pomůcky touto osobou i zaměstnancem školy.
Konfirmace a návrat
  • Povinná konfirmace v případě pozitivního AG testu (v případě RT-PCR testů se již další konfirmace neprovádí): Škola vydá pozitivně testované osobě nebo zákonnému zástupci potvrzení  o tom, že byl pozitivně testován. Daný žák, student, nebo jeho zákonný zástupce, zaměstnanec školy je povinen telefonicky nebo jiným obvyklým dálkovým způsobem informovat o pozitivním testu poskytovatele zdravotních služeb v oboru všeobecného praktického lékařství nebo praktického lékařství pro děti a dorost a ten je povinen rozhodnout o indikaci konfirmačního vyšetření metodou RT-PCR a vyplnit elektronickou žádanku k tomuto vyšetření.
  • Dítě, žák, student či zaměstnanec s pozitivním výsledkem testu se může vrátit k prezenční výuce buď po předložení negativního konfirmačního testu RT-PCR nebo po skončení povinné izolace; potvrzení o ukončení izolace vydává poskytovatel zdravotních služeb v oboru všeobecného praktického lékařství nebo praktického lékařství pro děti a dorost.
Ošetřovné
  • Pokud se týká nároku na ošetřovné při rotační výuce, nárok na výplatu ošetřovného není ve dnech, kdy je výuka ve škole umožněna, ale i nadále trvá ve dnech, kdy je nařízena distanční výuka. Zaměstnanec na žádosti o ošetřovné uvede dny distanční výuky jako dny péče, pokud o dítě skutečně pečoval. Dny, kdy dítě mělo umožněnu prezenční výuku, rodiče nemohou označovat jako dny péče. Za tyto dny výplata ošetřovného nenáleží.
  • Jestliže rodiče mají dvě děti, přičemž každé z nich bude mít nařízenu distanční výuku jiné dny (týdny), v případě, že rodiče budou čerpat ošetřovné na obě děti, musí žádat o ošetřovné na každé dítě samostatnou žádostí.
  • Zaměstnanec na každé ze žádostí o ošetřovné uvede identifikační údaje dítěte a ty dny distanční výuky dítěte jako dny péče, kdy o dítě skutečně pečoval. Dny, kdy dítě mělo umožněnu prezenční výuku ve škole, rodiče nemohou označovat jako dny péče a ošetřovné za tyto dny na dané dítě čerpat nelze.
  • Tento postup platí, i když si nárok na ošetřovné uplatňuje pouze jeden z rodičů.
  • K dalším otázkám týkajícím se ošetřovného viz webové stránky MPSV.
Školy pro zaměstnance vybraných profesí
  • Po ukončení nouzového stavu končí oprávnění vlády nařídit vykonávání péče o děti rodičů vybraných profesí dle krizového zákona č. 240/2000 Sb. Zaniká tak plošný nástroj „určených škol“ zajištujících péči o děti rodičů IZS a krizové infrastruktury („děti IZS“) v době, kdy bude povolena osobní přítomnost na vzdělávání v mateřských a základních školách pouze pro vybrané skupiny dětí a žáků. Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci je nutné i nadále zajišťovat péči o tyto děti, tak aby jejich rodiče mohli docházet do zaměstnání. Proto bude mimořádným opatřením umožněna přítomnost těchto dětí v mateřských školách a žáků na prvních stupních základních škol, ve kterých jsou zapsány dle níže uvedených pravidel.
  • Dětem IZS, které jsou žáky 1. stupně základní školy a vztahuje se na ně rotační výuka, je mimořádným opatřením MZd povolena celodenní osobní přítomnost ve školní družině nebo školním klubu, a to v týdnech, ve kterých v jejich třídě probíhá distanční výuka.
  • Pro děti IZS je školní družinou/školním klubem zajištěn dopolední a odpolední program v neměnné skupině pro nejvýše 30 dětí. V rámci programu se děti IZS zapojují do distanční výuky své třídy, vypracovávají úkoly a připravují se na výuku. Ve školní družině/školním klubu jsou vytvořeny podmínky také pro odpočinkové činnosti, volnou hru a pohybové aktivity venku.
  • Dohled nad dětmi IZS v rámci školní družiny/školního klubu může vykonávat vychovatel nebo jiný ředitelem školy pověřený pedagogický pracovník.
  • O způsobu organizace programu školní družiny/školního klubu pro děti IZS a rozdělení dětí do skupin rozhoduje ředitel/ka školy.
  • Děti IZS mají nárok na zajištění školního stravování za stejných podmínek, jako při prezenční výuce.
  • Na děti IZS účastnících se programu školní družiny/školního klubu se vztahuje povinnost testování obdobně jako je tomu v týdnu prezenční výuky.
Vybrané profese
  • zdravotničtí pracovníci poskytovatelů zdravotních služeb,
  • pedagogickými pracovníky, kteří zajišťují prezenční vzdělávání v mateřské škole, základní škole, školní družině, školním klubu, v oborech vzdělání Praktická škola jednoletá nebo Praktická škola dvouletá, nebo
  • pedagogickými pracovníky školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy,
  • zaměstnanci bezpečnostních sborů,
  • příslušníci ozbrojených sil,
  • zaměstnanci orgánů ochrany veřejného zdraví,
  • zaměstnanci uvedení v § 115 odst. 1 a další zaměstnanci v sociálních službách podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů,
  • zaměstnanci Úřadu práce České republiky,
  • zaměstnanci České správy sociálního zabezpečení a okresních správ sociálního zabezpečení,
  • zaměstnanci Finanční správy České republiky.

Příslušnost k vybraným profesím zákonný zástupce doloží škole potvrzením zaměstnavatele.

Přílohy

1. Fáze otevírání a režimových opatření

Testování - leták pro žáky

Testování - leták pro rodiče

Testování - leták - návod (Singclean)

Testování - videonávod (Singclean)

Manuál COVID-19 testování ve školách, duben 2021

Přehled návazných postupů antigenního testování ve školách

Kontrolní seznam příznaků covid-19 u dětí, žáků a studentů

Provoz škol a školských zařízení ve školním roce 2020/2021 vzhledem k COVID-19 (MŠMT, 6. 4. 2021)

Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k testování dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení

Mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k omezení provozu ve školách a školských zařízeních a 1. fázi rozvolnění